ترميم لبخند با روکش چيني


 





 
بعد از آن همه يکه ‌تازي جنس‌هاي چيني در بازار، حالا ديگر پاي چيني‌ها به بازار محصولات دهان و دندان هم باز شده. روکش‌هاي چيني که کم‌کم جاي خود را در دندانپزشکي زيبايي باز کرده‌اند، به شما کمک مي‌کنند لبخندتان زيباتر شود.
ژاکت کراون، نوعي روکش دندان است که فاقد بخش پشتيباني کننده دروني (فريم) است و به دليل توانايي کمتر در تحمل فشارهاي ناشي از جويدن، عمدتا در دندان‌هاي جلو کاربرد دارد. اين روکش به دليل حذف لايه فلزي، شفافيت بيشتر و نياز کمتري به تراش دندان دارد. در روکش‌هاي تمام چيني، بخش دروني (فريم) به جاي فلز از نوعي سراميک تقويت‌شده است. اين روکش گران‌تر از روکش‌هاي فلز- چيني بوده و در موارد وجود حساسيت به هر نوع فلز در بيمار يا به دلايل زيبايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

چيني اما مقاوم
 

روکش‌هاي تمام‌چيني هم در دندان‌هاي جلويي و هم در دندان‌هاي عقبي ممکن است استفاده شوند. شايد سوال شما اين باشد که يک روکش چگونه مي‌تواند روي دندان‌هاي عقبي که اين همه فشار روي آن زياد است، استفاده شود؟ خب، اين چيني‌ها با چيني‌هاي معمولي فرق دارند. دندانپزشک و لابراتواري که با او کار مي‌کند انواع چيني‌هاي تقويت شده را مي‌شناسند و براي ساخت روکش چيني، نوعي مناسب از آن را سفارش مي‌دهند اين روکش‌ها در کوره‌هاي با حرارت بالا پخته مي‌شوند و حسابي در برابر شکستن و نيروهاي سنگين جويدن در دهان مقاومت دارند. روکش‌ها چيني مقاوم‌تر براي دندان‌هاي عقلي و روکش‌هاي چيني با مقاومت کمتر که زيبايي بيشتري دارند، براي دندان‌هاي جلويي استفاده مي‌شوند.

انيله و آنله
 

انيله و آنله نوع ديگري از روکش‌ها هستند که مي‌توانند بخش از دست رفته دندان شما را بازسازي کنند. اين روکش‌هاي چيني ممکن است تمام دندان شما را نپوشاند ولي بخش از دست رفته دندان شما را مانند يک پازل پر مي‌کند بنابراين بافت دندان شما بيشتر حفظ مي‌شود و مي‌توان از آن به جاي آمالگام استفاده کرد.

ورقه‌هاي پوست ‌پيازي
 

پوشش‌هاي لامينيتي دندان‌ها، ورقه‌هاي نازك پوست پيازي هستند كه جنس آنها از چيني (پرسلن) است. اين روکش‌ها روي سطح بيروني دندان‌هاي شما چسبانده مي‌شوند و ظاهر دندان‌‌هايتان را زيبا و جذاب مي‌كنند. شما مي‌توانيد براي انجام اين درمان، به دندانپزشكان عمومي كه دوره‌هاي آموزشي لامينيت را گذرانده باشند يا به متخصصان دندانپزشكي ترميمي و زيبايي مراجعه كنيد. اين ترميم براي اصلاح زيبايي دندان‌هاي شما مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تصورش را بكنيد كه دندان‌هاي جلويي شما پس از عصب‌كشي تغيير رنگ داده‌اند و با استفاده از روش‌هاي سفيدكردن دندان‌ نيز سفيد نشده‌اند. در اين صورت استفاده از لامينيت‌ها، انتخاب مناسبي براي دستيابي به لبخندي زيبا براي شما محسوب مي‌شود. گاهي نيز ممكن است در اثر يك ضربه به دندان‌هايتان مثل زمين‌خوردگي و يا تصادف، دندان‌هاي جلويي‌تان لب‌پر‌ شده‌ باشند. در اين صورت، باز هم مي‌توانيد از لامينيت‌ها استفاده كنيد. اين اتفاقي است كه براي بعضي از پسربچه‌هاي شيطان حين بازي کردن رخ مي‌دهد و دندان‌هاي جلويي‌شان لب‌پر مي‌شود. گرچه ورقه‌هاي نازك چيني كه براي پوشاندن سطح دندان‌هاي شما استفاده مي‌شوند، بسيار ترد و شكننده‌اند.

دوام روکش‌هاي چيني
 

يكي از اولين پرسش‌هايي كه بيماران از دندانپزشك خود مي‌پرسند، اين است كه اين لامينيت‌هاي چيني چه مدت روي دندان‌ها دوام مي‌آورند؟ البته قانوني درباره مدت زماني كه لامينيت‌ها دوام مي‌آورند، وجود ندارد ولي شما مي‌توانيد سال‌ها از لامينيت‌هاي چسبانده شده بر سطح دندان‌هايتان لذت ببريد. خودتان هم مي‌توانيد به دوام لامينيت‌ها بر سطح دندان‌هايتان كمك كنيد و بهترين كاري كه مي‌توانيد در اين زمينه انجام دهيد آن است كه بهداشت دهان‌تان را رعايت كنيد و مراقبت‌هاي لازم را در منزل از آنها به عمل آوريد. از سوي ديگر، تطابق مناسب روکش‌ چيني روي سطح دندان‌هايتان نيز ازجمله عواملي است كه به ثبات طولاني‌مدت آنها كمك‌مي‌كند. اين عامل در كنترل دندانپزشك‌تان است و در صورتي كه دندان‌تان به خوبي تراش بخورد و از آن قالب‌گيري مناسبي صورت گيرد و لامينيت نيز به دقت ساخته و چسبانده شود، تطابق مناسبي بر سطح دندان‌هايتان خواهد داشت. برخي دندانپزشكان اعتقاد دارند كه اين پوشش چيني لامينيت به‌صورت متوسط تا 10 سال روي دندان باقي مي‌ماند.

4توصيه براي مراقبت از روکش‌هاي چيني
 

1- رعايت بهداشت دهان و دندان: درست مانند يك دندان طبيعي، شما بايد دندان‌هايي را كه روکش‌ چيني كرده‌ايد، مسواك بزنيد و نخ بكشيد و اين كار را بايد هر روز انجام بدهيد. فراموش نكنيد خميردندان‌هاي ضد جرم را كه مواد ساينده آنها زياد است، نبايد براي شستن روکش‌چيني استفاده كنيد چون سطح‌شان خراش برمي‌دارد. اگر با مسواك‌زدن مداوم، پلاك ميكروبي را از سطح لامينيت برداريد، مي‌توانيد از تحليل لثه مجاور اين پوشش پرسلني جلوگيري كنيد.
2- دوري از نگه‌ داشتن سنجاق سر با دندان: پرسلن‌هاي چيني در برابر نيروهاي سنگين و فشارهاي قوي مقاومت كمي دارند و به آساني لب‌پر مي‌شوند. شما هيچ‌گاه نبايد ناخن‌هايتان را با اين دندان‌ها بجويد و يا سنجاق سرتان را با اين دندان‌ها نگه داريد. نبايد با اين دندان‌ها يخ گاز بزنيد و هنگام غذاخوردن با چنگال و قاشق بايد هواي روكش‌هاي نازك دندان‌ها‌يتان را داشته باشيد.
3- دندان قروچه، ممنوع: دندان قروچه و فشردن عادتي دندان‌ها به هم در هنگام انجام كارهاي روزانه مي‌تواند نيروي زيادي به پرسلن‌ها وارد كند و موجب شكستن آنها شود بنابراين اگر شما چنين عاداتي داريد و از اين درمان استفاده كرده‌ايد در طول روز از فشردن دندان‌هايتان روي هم خودداري كنيد و در طول شب هم مي‌توانيد از وسايلي به نام «نايت گارد» كه دندانپزشك‌تان برايتان ساخته است، استفاده كنيد.
4- مواد رنگي، ممنوع: ادويه غذاها، نوشابه‌، چاي و قهوه، حاوي رنگدانه‌هايي هستند كه مي‌توانند از لبه‌هاي پرسلن به وسيله چسبي كه پرسلن را به دندان‌تان چسبانده جذب شوند. و پس از اندكي لبه‌هاي روکش شما را بد رنگ كنند. بنابراين زياد خوراكي‌هاي رنگي نوش جان نكنيد.
منبع:www.salamat.com